Skan denne app og få hjemmesiden
på din iphone eller mobil

Nyhed 2018

05 oktober 2018 
 
Kort fransk fornøjelse for Jesper Bisted
 
Bisted Motorsport havde i forgangne weekend taget turen til den franske by Hautmont tæt ved den fransk-belgiske grænse for at deltage i den 28. udgave af Rallye Charlemagne. Det skulle imidlertid blive en kort og skuffende fornøjelse for teamet.

"Vi fik desværre ikke mange prøvekilometer ud af den lange rejse frem og tilbage," fortæller Jesper Bisted. "Det startede ellers godt. Efter de to første hastighedsprøver lørdag var vi nummer 15 generelt blandt 110 startende, og det var vi godt tilfredse med."

Men på den tredje hastighedsprøve opstod der så pludseligt et problem.

"Der var nogle monteringsbeslag til udstødningen, som gik i stykker, så noget af udstødningen faldt ned på bundpladen, og her lå udstødningen så og varmede mod bagtøjet, hvor der kom en alarm om, at olien var blevet 130 grader varm. Det var ikke andet for end at stoppe," siger Jesper Bisted.

Han og Arly Larsen fik en pause med nedkøling listet den sorte og grønne Ford Fiesta Super 2000 tilbage til serviceområdet, hvor man fik undersøgt bilen nærmere. Med nogle nye beslag kom udstødningen på plads, og da Rallye Charlemagne var et to-dages-arrangement, havde man mulighed for at starte i søndagens del af løbet efter den såkaldte Super Rally-regel.

"Super Rally-reglen betyder, at man kan være med på andendagen, men hvor man får et tidstillæg for hver af de hastighedsprøver, man ikke har gennemført på førstedagen," forklarer Jesper Bisted. "Vi var jo principielt set ude, så tidstillægget var ligegyldigt, for når vi nu havde taget turen til Frankrig, kunne vi lige så godt få kørt noget rally."

"Men det blev heller ikke til megen rally om søndagen. Lige efter starten på den første hastighedsprøve røg koblingen, så det blev også en kort fornøjelse."

Nu håber Bisted Motorsport på mere held, når de på den sidste oktoberlørdag deltager i Rally Sønderjylland, som er årets sidste afdeling af Danmarksmesterskabet i rally.

**********************************************************************************************************
24 september 2018 
 
Frankrig venter forude for Jesper Bisted
 
I den sidste weekend af september står Bisted Motorsport overfor en ny udfordring, når man drager til det nordlige Frankrig for at lufte den sorte, hvide og grønne Ford Fiesta Super 2000. Og det er hastighedsprøver med både asfalt og grus som underlag, der venter forude.

"Vi fik tidligere på året en henvendelse fra arrangørerne af Rallye Charlemagne, der tilbød os fri start," fortæller Jesper Bisted, som intet forudgående kendskab har til arrangementet. "Men min co-driver Arly Larsen har snakket med Michael Sørensen, som sidste år deltog i løbet, og han kunne varmt anbefale løbet."

Rallye Charlemagne har base i byen Hautmont, som ligger tæt ved den fransk-belgiske grænse nærmest midt mellem Bruxelles og Reims.

"Det er et løb med 140 kilometer hastighedsprøver fordelt over lørdag og søndag," siger Jesper Bisted. "Det er lidt blandet mellem asfalt og grus, men asfaltvejene er helt klart i overtal. Det skulle svinge en del, men det skulle minde meget om de danske forhold. Der er 129 hold på startlisten, og hertil kommer så et felt på 21 historiske rallybiler."

Efter starten i det hollandske Zuidersee Rally tilbage i marts og fem DM-tællende løb bliver Rallye Charlemagne det syvende rally, Jesper Bisted og Arly Larsen starter i.

"Sæsonen har været lidt blandet," indrømmer Jesper Bisted. "De tre første DM-løb var ikke så gode. Vi udgik på Fyn og på Djursland, men det er blevet bedre og bedre, og vi er kommet tættere og tættere på toppen."

"Ved det sidste DM-løb – Rally Midtjylland – fik vi en fjerdeplads i klassen og en ottendeplads generelt, så det går den rigtige vej. Men der er et stykke vej endnu med at få bilen ind under huden. Det er godt nok en helt anden kørestil, man skal bruge til en firhjulstrækker end en forhjulstrækker."
 
 
**********************************************************************************************************
09/08-2018
Tidsplan for Rallyshow 2018!

Vi har i år valgt at starte 15 min, af hensyn til antal deltagere samt for at have lidt ekstra tid, i tilfælde af at der skal bruges tid på at slæbe en bil fri, imens heatet er igang for at undgå for store forsinkelser :-)

HUSK:
Entré - 25 kr. - Børn under 12 år - GRATIS
Parkering og program - GRATIS
Benyt venligst skraldespande og cigaretspande, som er opstillet ved toiletter, salgssteder m.m.
Mad og drikkevarer må ikke medbringes.
Følg venligst skilte samt anvisninger fra vores folk i forhold til parkering m.m.
Der er formentligt ca. 1.00 biler der skal parkeres, så hav lidt tålmodighed. Vi har gjort hvad vi kan for at det skal fungerer bedre i år :-)
**********************************************************************************************************
 
16 maj 2018
 
Jesper Bisted: "Et dumt løb"
 
Efter tre gode løb i ind- og udland, hvor Jesper Bisted og Arly Larsen alle gange kom over målrampen, endte sæsonens fjerde løb som en stor skuffelse. Efter fire af de ni hastighedsprøver, som indgik i weekendens Anderup El Rally, valgte parret fra Bisted Motorsport at trække sig.

"Det var et dumt løb," siger Jesper Bisted.

"Da vi skulle starte den første hastighedsprøve, blev vi holdt tilbage i 15 minutter, og så var dækkene helt kolde."

Men det blev straks værre for mandskabet, da den sorte og grønne Ford Fiesta Super 2000 pludselig gjorde knuder.

"På prøve 2 begyndte bilen at opføre sig mærkeligt. Det skraldede fra gearkassen, og når vi kørte i sjette gear, rystede hele bilen. På den næste prøve begyndte den så pludselig at skifte mellem firhjulstræk og baghjulstræk. Vi havde også en episode, hvor alle fire hjul låste efter et hop," fortæller Jesper Bisted. "Det var en noget rystende oplevelse, og Arly og jeg blev enige om, at hvis servicemandskabet ikke kunne finde fejlen og løse problemet ved pausen, skulle vi ikke fortsætte."

Fejlen kunne ikke lokaliseres på servicepladsen i Ebberup, men efterfølgende har man kunnet konstatere, at det differentiale, som fordeler kræfterne mellem for- og baghjulene var gået i stykker.

"Det ødelagde meget for os i DM-kampen. Vi røg fra syvende- til fjortendepladsen i Dansk Super Rally, mens vi nu bare er nummer fire i vores klasse," sukker Jesper Bisted.
 
 
**********************************************************************************************************
11 maj 2018
 
Jesper Bisted: "Vi skal fortsat forbedre os"
 
 Lørdag stiller Bisted Motorsport for fjerde gang i denne sæson til start i et rally. Denne gang er det på Vestfyn – nærmere bestemt i området øst for Assens – at Jesper Bisted og Arly Larsen skal til start med deres sorte og grønne Ford Fiesta Super 2000.

"Det er vores plan, at vi skal starte første prøve i samme tempo som det tempo, vi gennemførte sidste prøve i ved det forrige rally," siger Jesper Bisted. "Da vi første gang kørte en bestemt prøve i ved løbet i Tyskland for tre uger siden, var vi 30 sekunder efter bedste mand, men kun 16 sekunder i anden gennemkørsel."

Anderup El Rally, som det kommende løb hedder, får base i byen Ebberup, og det er et område, som flere gange tidligere er blevet anvendt til rallyer.

"Jeg kan se, at en af hastighedsprøverne er en genganger fra tidligere, og det skulle undre mig meget, hvis ikke nogle af de andre hastighedsprøver ikke også er det," siger Jesper Bisted.

Efter to af de i alt seks rallyer, som indgår i kampen om årets Danmarksmesterskab, ligger Jesper Bisted og Arly Larsen på en foreløbig syvendeplads i Dansk Super Rally, hvor de trods alt har 46 konkurrenter bag sig.
 
**********************************************************************************************************
 25 april 2018
 
 De rigtige dæk gav Jesper Bisted fart i bilen
 
Det var ikke den bedste start, Jesper Bisted og Arly Larsen fik på Cimbern Rallye, der i weekenden blev kørt som anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Men et dækskifte midtvejs i løbet på den grønne og sorte Ford Fiesta Super 2000 gjorde underværker.

"Vi valgte desværre forkerte dæk til de første prøver. De var alt for bløde," forklarer Jesper Bisted. "Der var ingen problemer på den første hastighedsprøve, men da der ikke var særlig lang distance mellem prøverne, nåede dækkene ikke at køle af, så midtvejs på prøve 2 oplevede vi problemet."

"På prøve 2 og 3 virkede det som, at vi var punkteret. Jeg var helt sikker på, at vi var punkteret, for bilen kørte nærmest, som om den havde to flade dæk bagpå. Da vi så ved pausen havde fået hårdere dæk på, kørte den meget bedre. Vi kørte på gode tider og kom tættere på kørerne i toppen af feltet."

Et synligt bevis på, hvad de hårdere dæk betød for tiderne, kunne aflæses i resultatet for løbets sidste hastighedsprøve. I forhold til første gennemkørsel havde Bisted Motorsport halveret afstanden op til bedste mandskab på hastighedsprøven. Slutresultatet blev en generel niendeplads blandt de 81 startende og en tredjeplads i klassen for firhjulstrukne biler.

"Men vi har stadig meget at lære," indrømmer Jesper Bisted. "Bilen kørte. Den fejlede ikke noget. Det er stadig ham bag rattet, som skal lære. Det vi ikke fik lært sidste år, skal vi lære i år. Vi skal gerne op i top 5."

Næste gang Jesper Bisted og Arly Larsen fortsætter deres læreproces, bliver lørdag den 12. maj, hvor tredje afdeling af Danmarksmesterskabet køres på Fyn.
 
 
 
**********************************************************************************************************
 18 april 2018
 
Jesper Bisted: "Vi skal have mere erfaring med bilen" 
 
Lørdag fortsætter Bisted Motorsport sin 2018-sæson. Det sker, når Jesper Bisted og Arly Larsen drager til det nordtyske, hvor de deltager i Cimbern Rally. Løbet får base omkring landsbyen Satrup, som ligger 35 kilometer syd for den dansk-tyske grænse.

"Jeg har fået tilsendt en video, hvor man kan se hastighedsprøverne igennem, og de virker til at være meget fede med gode udfordringer," siger Jesper Bisted. "Der er i alt tre forskellige hastighedsprøver, som hver skal køres to gange."

Sidste gang Bisted Motorsport var i aktion, var ved Rally Horsens i påsken, hvor man havde et problemfrit løb og sluttede på en generel tiendeplads.

"Vi havde ingen problemer, og der var ingen tekniske defekter, så der har ikke været de store ting, der skulle løses hjemme på værkstedet," siger Jesper Bisted.

"Det gælder for os at gennemføre løbet. Vi har jo endnu ikke den store erfaring med bilen, og jeg må også indrømme, at jeg har behov for at få opbygget noget selvtillid med bilen. Vi satser på, at vi kan slutte i top 10 igen."
 
**********************************************************************************************************
6 april 2018 
 
Jesper Bisted: "Vi fik mere og mere fart i bilen"
 
I påsken tog Bisted Motorsport for alvor hul på teamets anden sæson med sin Ford Fiesta Super 2000. Ved Rally Horsens lykkedes det Jesper Bisted og Arly Larsen at blive nummer 10 generelt blandt 60 startende og tage en tredjeplads i klassen blandt andre hold med firhjulstrukne rallybiler.

"Det gik godt, og vi fik mere og mere fart i bilen," siger Jesper Bisted, "men jeg har stadig et stykke vej at gå i at blive helt dus med bilen."

"Når jeg kommer rundt i et hurtigt sving, hvor jeg under notekørslen før start har sagt, at jeg skal holde på, så slækker jeg på gassen. Jeg skal lære at have mere tillid til bilen. Det er på den ene side ærgerligt, men det er rart nok, at det er på det område, at vi skal gøre noget, for her kan vi forbedre os, uden at det koster penge. Bilen fejler ikke noget. Det er mig, der skal vænne mig til den."

Rally Horsens forløb dog ikke helt uden problemer for makkerparret i den sorte og grønne Ford Fiesta Super 2000.

"Arly blev dårlig før en af prøverne, så jeg endte med at måtte køre prøven uden noter, men bagefter havde han det godt," fortæller Jesper Bisted, som dog fik sig en slem forskrækkelse en time før løbets start. "Da vi var kørt til tankzonen for at tanke, gik vandpumpen i stykker."

"Det mærkelige var, at der ikke havde været nogen fejl på vandpumpen i dagene op til løbet, men heldigvis er de forholdsvis nemme at skifte. Det tager 20 minutter, og vi havde tid nok til det. Selvfølgelig bliver man lidt stresset af det, men det klarede servicefolkene, som fik styr på."
 
 
**********************************************************************************************************
 
**********************************************************************************************************
Jesper Bisted starter rallysæsonen i Holland
 
Det bliver i Holland, at Jesper Bisted tager hul på 2018-sæsonen. Rallykøreren fra Oens har valgt at stille til start i Zuidersee Rally, der i år køres for 33. gang.

"Det bliver første gang, at jeg skal deltage i løbet, men jeg har hørt meget godt om det fra andre danskere, som i de seneste år har været til start, så derfor har jeg valgt at starte her," fortæller Jesper Bisted. "Løbet finder sted den 17. marts, og i løbet af dagen når vi at køre 157 kilometer hastighedsprøver. Der er seks forskellige hastighedsprøver, som hver skal køres to gange, og da det kun er en hastighedsprøve, der er en rundbane, får vi virkelig vores sag for."

Jesper Bisted starter i den Ford Fiesta Super 2000, som han anskaffede sig op til 2017-sæsonen, men hvor han og co-driver Arly Larsen desværre ikke fik gennemført et eneste løb.

"Vi fik en virkelig uheldig start på sæsonen," fortæller rallykøreren fra Oens. "I de to første løb havde vi afkørsler, og i det tredje løb vi ind i en motordefekt, så vi ikke kunne fortsætte."

"Vi valgte derfor at stoppe sæsonen og i stedet forberede os til 2018, for vi havde ingen chancer for nogen som helst placering i mesterskabet. I den mellemliggende tid har vi bl.a. nyrenoveret motoren, så den er helt klar til den nye sæson."

Jesper Bisted håber på et problemfrit Zuidersee Rally, hvor Bisted Motorsport kommer i mål og får masser af erfaring med den forholdsvis nye Ford Fiesta Super 2000, inden sæsonen fortsætter herhjemme.

"Når vi kommer hjem fra løbet i Holland, planlægger vi at deltage i første afdeling af DM i rally påskelørdag i Horsens," slutter Jesper Bisted.