Nyheder / Nyheder 2017

Nyheder 2017

 
2 juni 2017
 
Et rally med klare forbedringer
 
Det kan godt være, at Bisted Motorsport ikke nåede målet i det nyligt afviklede Juelsminde Rally, men derfor blev løbet alligevel til en god oplevelse for Jesper Bisted og Arly Larsen. For de oplevede klare forbedringer med deres nye Ford Fiesta Super 2000.

”Vi var langt bagefter på prøve 1, for jeg skulle lige have mere tiltro til bilen,” siger Jesper Bisted, ”men vi fik mere og mere styr på bilen, efterhånden som rallyet skred frem.”

Det forrige DM-rally i påsken endte med en afkørsel for makkerparret, men den efterfølgende tid er ikke blot blevet anvendt på at reparere skaderne, men også foretage nogle forandringer på rallybilen.

”Bilen føltes meget bedre, efter at vi har ændret på spærret i bagtøjet, for det var en helt anden bil. Siden forrige rally har vi også valgt at skifte dækmærke, og de andre dæk var ligeledes en klar forbedring,” forklarer rallykøreren fra Oens. ”Mellem hastighedsprøve 3 og 4 ændrede vi til en anden opsætning af undervognen, og bilen kørte noget bedre.”

Trods forbedringerne på bilen nåede den sorte og grønne Ford Fiesta Super 2000 ikke målet i Juelsminde Rally.

”Den døde pludseligt under en hastighedsprøve,” fortæller Jesper Bisted. ”Vi troede, at det var en tændspole, som var stået af, men selv om vi skiftede tændspolen, kunne den stadig ikke starte. Vi tror, at det er en bøjet ventil.”
 
 
 
***************************************************************************************************
25 maj 2017
Jesper Bisted: ”Vi har et klart mål”
I weekenden finder anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally sted, og for Jesper Bisteds vedkommende kommer det nærmest til at foregå om ikke i hans baghave, så på hjemmebane. Det er nemlig i Bjerre Herred, at det kommer til at ske.

”I området mellem Horsens, Vejle og Juelsminde har vi kørt rally mange gange, og selv om jeg ikke kender det præcise prøveforløb, bliver der sikkert tale om nogle gengangere, hvad angår prøverne,” siger Jesper Bisted, der bor i Oens.

”Hjemmebanen giver mig naturligvis en fordel, men min co-driver Arly Larsen og jeg har faktisk et klart mål. Vi skal gennemføre. Det lyder måske ikke af så meget, men vi er startet sæsonen med en ny bil, og ja, den har givet os nogle udfordringer.”

Såvel premieren ved Rally Grand Prixet ved Kongensbro som den første DM-afdeling i Nordtyskland resulterede i afkørsler.

”Bilen fik en ordentlig tur sidste gang, hvor bagenden var blevet trykket ind, så den skulle trækkes ud. Der skulle monteres nye hjulophæng, nyt bagtøj og ny bagbro, så der var en del, som skulle gøres klar,” siger Jesper Bisted. Men han føler sig optimistisk forud for det kommende DM-rally.

”Vi mener at have fundet årsagen, nemlig at bilen har haft for meget spær-effekt på baghjulene, så bagenden bare kom. Det har nok ikke den eneste årsag, men det har i hvert fald været medvirkende til vores problemer og afkørsler. Nu håber jeg bare, at det virker bedre og vi kan komme i mål, så vii kan få mere erfaring med bilen.”
***************************************************************************************************
17. april 2017
 
Jesper Bisted & co. skal atter knokle på værkstedet
 
Ugen op til påske måtte Jesper Bisted og mekanikerne fra Bisted Motorsport på overarbejde hjemme på værkstedet for at gøre teamets nye Ford Fiesta Super 2000 klar efter uheldet ved Rally Grand Prixet i Kongensbro. Og efter påskens første DM-afdeling i rally i Nordtyskland står den atter på masser af timers arbejde på værkstedet i Oens ved Horsens.

”Vi havde en afkørsel, hvor vi endte med at bule bilen i den helt store stil og rykke hjulophæng af,” siger Jesper Bisted. ”Vi har endnu ikke skilt bilen ad, og det ser måske voldsommere ud end det virkeligt er, men der er trykket en vange, og bilen er også trykket nogle centimeter ind bagi. Den skal rettes op og have nogle nye hjulophæng, så der er lige nogle timers arbejde.”

Afkørslen skete på den tredje af de seks hastighedsprøver, som indgik i årets Cimbern Rally. Det var en såkaldt rundbane, og det var anden gang, at Jesper Bisted og hans co-driver Arly Larsen passerede stedet, hvor det gik galt.
 
”Vi havde mere fart på og mere flow i bilen anden gang, vi kom, men vi følte ikke, at vi oversatsede, så jeg har en mistanke om, at vores bagdæk har en vis grænse, så de ikke havde så meget vejgreb,” vurderer Jesper Bisted.

”Vi tabte bagenden, og så kurede bilen ud og ramte en betonklods med venstre baghjul, som blev rykket af. Den snurrede rundt om sig selv og ramte et hegn, som rykkede den venstre side op og rykkede venstre forhjul af, inden vi holdt halvt nede i en grøft.”

Afkørsler i rally kommer altid ubelejligt, men for Jesper Bisted og Arly Larsen var denne ekstra irriterende.

”Vi førte danskerklassen med fire minutter, fordi andre havde været uheldige, så det var ærgerligt, men det vidste vi ikke på daværende tidspunkt,” siger rallykøreren fra Oens. ”Planen var at deltage i et tysk rally om to uger, men det sigter vi ikke efter. I stedet vil vi være sikre på at være klar til DM-rallyet i slutningen af maj i Juelsminde.”
 
***************************************************************************************************
12. april 2017
 
Jesper Bisted efter generalprøve:              
          ”En fantastisk rallybil”
 
Lørdag starter kampen om Danmarksmesterskabet i rally. Det sker ved Cimbern Rallye i det nordlige Tyskland, og her kører Jesper Bisted/Arly Larsen deres første DM-løb i Bisted Motorsports nye Ford Fiesta Super 2000.

”Vores generalprøve var ikke den bedste,” siger Jesper Bisted. ”Det gik godt til Rally Grand Prixet, hvor vi fik mere og mere fart i bilen, men så var vi uheldige i finalerunden. Vi ramte et hul, som sendte bilen ud af kurs, så den snurrede rundt om sig selv og nedlagde et rækværk.”

Siden Rally Grand Prixet i Kongensbro har Jesper Bisted og hans trofaste mekanikerstab arbejdet på at udbedre skaderne, så Bisted Motorsport kan blive klar til lørdagens Cimbern Rallye.

”Det virkede voldsomt, da Arly og jeg stod ud af bilen, men der røg en køler, en kofanger og nogle paneler. Ikke noget alvorligt, selv om det var det, jeg umiddelbart frygtede,” siger Jesper Bisted.

Han er dog ikke i tvivl om, at den nye rallybil lige er ham.

”Det er en fantastisk rallybil,” siger han. ”Den kan meget mere end jeg, så jeg skal have kørt mig ind på den og lært den at kende. Den er bare god, og nu skal jeg lære den nærmere at kende. Næste skridt tager vi på lørdag til første DM-rally i Tyskland.”
 
 
***************************************************************************************************
16. marts 2017
 
Jesper Bisted præsenterer ny firhjulstrækker ved   Rally Grand Prix
 
 
Han er vokset op med rallysporten fra barnsben. Han har været med i dansk rallysport næsten lige siden, at han fik et kørekort. Han har vundet mesterskaber. Men han har aldrig nogensinde kørt løb i en firhjulstrukket rallybil, men det kommer han for første gang til, når årets Hammel Autolak Rally Grand Prix køres ved Kongensbro den 8. april.

”Det bliver vildt spændende,” siger Jesper Bisted fra Oens ved Horsens. I de seneste mange sæsoner har han deltaget i en firhjulstrukket Suzuki Swift Super 1600, men nu hedder det i stedet Ford Fiesta Super 2000.

”Før jul fik jeg solgt min Suzuki, og så gik jeg på jagt efter min nye rallybil. Der er vist ikke den rallykører med respekt for sig selv, der ikke har drømt at køre rally i en firhjulstrækker, som helt fra grunden er bygget til rally. Det har jeg også, så da jeg fandt denne Ford Fiesta Super 2000 i Ungarn, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle være nu.”

Den sorte og grønne rallybil er udviklet af M-Sport i England, der i en årrække har stået bag Fords internationale rallyprogram. Den har firhjulstræk, og ude foran ligger der en fircylindret racermotor, som yder op mod 300 hestekræfter.

”Jeg har kun haft lejlighed til en kort prøvetur af bilen, da jeg hentede den i Ungarn, men jeg skal naturligvis have testet den lidt, inden jeg starter med den ved Rally Grand Prixet i Kongensbro,” forklarer Jesper Bisted. ”Jeg starter forsigtigt ud med en rallytest på Fyn og skal også have en test eller to, inden vi møder op på dagen. Det gode ved Rally Grand Prixet er jo, at programmet nu omfatter en rallytest om formiddagen, så vi er rigtig varme, inden vi kaster os ud i selve rallysprintet om eftermiddagen i den store grusgrav.”
 
************************************************************************************************
12-01-2017
 
Jesper Bisted: ”Det bliver spændende med en ny rallybil”
 
2017-sæsonen kommer til at byde på masser af nye, spændende oplevelser for Jesper Bisted. Efter i fem år at have deltaget med en Suzuki Swift Super 1600 har rallykøreren fra Oens ved Horsens valgt at sadle om til den kommende sæson.

”Umiddelbart efter nytår var jeg i Ungarn for at hente min nye rallybil,” fortæller Jesper Bisted, ”og nu skal jeg prøve noget, jeg aldrig nogensinde har prøvet før. Jeg skal nemlig køre med firhjulstræk!”

Den nye rallybil er en Ford Fiesta i såkaldt Super 2000-trim, og den vil derfor høre til blandt de hurtigste og mest effektfulde rallybiler på de hjemlige hastighedsprøver. Bilen har op imod 300 hestekræfter, som overføres til asfalten ved hjælp af firhjulstrækket.

”Bilen har vundet flere mesterskaber i Ungarn, og den står i virkelig flot stand. Den forrige ejer har haft en mekaniker ansat til udelukkende at servicere den i samarbejde med britiske M-Sport, som i sin tid har bygget den, og den har fået alle de opdateringer, som er blevet udviklet til modellen,” siger Jesper Bisted.

”Bilen står helt løbsklar, og det er helt mærkeligt at hente en rallybil, som er løbsklar og ikke skal skilles ad, men hvor jeg bare skal beslutte mig for, hvordan farverne skal være, og hvor logerne skal placeres. Det bliver spændende med en ny rallybil.”