Nyheder / Nyheder 2016

Nyheder 2016

28 septemper 2016

Tredjeplads i klassen for Jesper Bisted

Det blev til en tredjeplads i klassen og en ottendeplads i generalklassementet, da Jesper Bisted og Arly Larsen var til start i FTZ Rally Roskilde. Men helt tilfreds med resultatet var specielt køreren ikke.

”Vi sluttede for langt efter vinderen af vores klasse. Der var vist en afstand på over halvandet minut, og det er ikke optimalt. Samtidig var der også 19 biler, som udgik, så det er lidt svært at forholde sig til resultatet,” siger Jesper Bisted.

FTZ Rally Roskilde var det første løb, hvor Bisted Motorsport kørte fra start til mål på dæk fra sin nye leverandør, DMach.

”Selv om jeg synes, at det gik godt, havde vi svært ved at komme i gang,” siger Jesper Bisted. ”Jeg var nok alt for forsigtig, for jeg skulle lige finde ud af, hvad dækkene fra DMach kan. Men de kan lige så meget som de Michelins, jeg tidligere har brugt.”

Det var ikke kun ekstra forsigtighed, der gjorde, at starten på løbet ikke var optimal.

”Efter prøve 1 gik min sporing ud af kurs, men det fik vi styr på i pausen, og så gik det bedre,” fortæller Jesper Bisted. ”Men mod slutningen af løbet følte jeg, at bilen begyndte at tabe lidt effekt. Det kan være, at det skyldes de mange ligeud-stykker, der var i rallyet, men dem er der jo også mange af i de andre danske løb, for løbet i Roskilde havde faktisk rigtig mange gode hastighedsprøver.”

”Dagen efter løbet prøvede jeg igen motoren, og der virkede den som normalt, men nu vil jeg have den trykmålt for at se, om der er en utæthed.”
 
 
 
***************************************************************************************************
21 september 2016

Bisted Motorsport klar til sjællandsk DM-rally 

 
På lørdag stiller Bisted Motorsport atter til start i et rally. Det bliver FTZ Rally Roskilde, der som navnet antyder har base omkring den sjællandske by, hvor der skal afvikles en række hastighedsprøver.

”Jeg har kørt derovre i 2012 i forbindelse med et andet DM-løb, og navnene på prøverne er nogle af de samme, som da vi kørte dengang, så der er helt sikkert tale om nogle gengangere. Området er ikke så kuperet, og det går godt nok en del lige ud, men det er fine prøver,” siger Jesper Bisted, der atter sekunderes af Arly Larsen.

”Der bliver syv hold i vores klasse, og vi skulle gerne ligge i top 3. Jeg har en målsætning, og det er at vinde et væddemål, som jeg har indgået med Kim Madsen om, hvem af os, der klarer sig bedst. Han kører i en Peugeot 106 Maxi, så der skal virkelig holdes på, også selv om vi nærmest kun har æren på højkant i det væddemål. Taberen skal nemlig give vinderen en stor øl…”

Det er over en måned siden, at Bisted Motorsport sidst var ude at køre med sin grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600. Det var ved Rallyshowet i Fårvang, hvor holdet til det sidste heat havde den første test med sine nye DMack-rallydæk.

”De var virkelig gode, og vi skulle have haft dem på bilen til alle heats i Fårvang,” siger Jesper Bisted. ”Denne her gang har vi besluttet os for at bruge dem til et helt løb, så vi kan høste noget erfaring med dem forud for næste sæson.”
 
***************************************************************************************************
15 august 2016

Bisted tog andenplads i klassen, men blev bedst i finalen 

 
Jesper Bisted og Arly Larsen måtte i den grad kæmpe for placeringerne, da de fredag aften var til start i Birch / Tvilum Rallyshow i Fårvang. Fire gange var de ude at køre på rallysprintbanen, og tre gange var de hurtigste mandskab i klassen for de tunede biler op til 1,6 liter.

I den ordinære konkurrence måtte de dog tage til takke med den samlede andenplads i klassen, men da det gjaldt finalen, kunne konkurrenterne ikke slå dem.

”Det var rigtig spændende, og vi var vel fem biler, som lå indenfor et sekund i de forskellige heats,” siger Jesper Bisted. ”Jeg er naturligvis lidt træt af, at jeg måtte nøjes med en andenplads i klassen, men Rasmus Sørensen, som slog mig, kørte stærkt. Til gengæld slog vi ham og alle de andre 1600-biler i finalen.”

Da resultatet af de tre indledende heats var talt sammen, manglede Jesper Bisted otte tiendedele i at slå Rasmus Sørensen, mens han sammenlagt sluttede næsten et sekund foran Jacob Madsen. Det første af de tre heats, der blev kørt, foregik på våd asfalt.

”Det var, hvor det var lidt fugtigt i starten. Her ramte vi rigtigt med de rigtige dæk, men andet heat tabte vi til Rasmus, fordi vi satte hårde fordæk på, og det skulle vi ikke have gjort,” siger Jesper Bisted. ”I tredje heat var jeg så heldig, at Jacob Madsen lige kom ud foran mig, for så kunne jeg jagte ham, og det gik der lidt sport i. Og vi slog ham.”

Det gjorde Jesper Bisted og Arly Larsen også i finalen, hvor de sluttede på en generel femteplads og blev bedste 1600-bil foran Jacob Madsen.

Rallysprintet var også første test med de nye DMack-dæk på den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600.

”Vi lagde ud med de gamle og velkendte dæk for at få en fornemmelse af underlaget, men så kørte vi på de nye dæk,” siger Jesper Bisted. ”Dem skulle vi have haft på fra starten af!”
 
 
 
***************************************************************************************************
10 august 2016

Jesper Bisted: ”Vi går efter en klassesejr”

 Fredag aften står den atter på rallysprint i Fårvang, hvor der for 38. gang skal køres race. Og med på deltagerlisten er naturligvis også Bisted Motorsport.

”Det er en god og sjov aften, hvor man som rallykører dels får kørt noget godt race, dels en sjælden gang har mulighed for også at være sammen med publikum, som vi ellers bare racer forbi ude på hastighedsprøverne,” siger Jesper Bisted. ”Her er det hele samlet centralt omkring servicepladsen, hvor rallyfans det ene øjeblik kan stå ved hegnet og kikke på en, og det næste øjeblik kan troppe op ved rallybilen og få en snak.”

Jesper Bisted stiller atter til start med sin faste co-driver Arly Larsen ved siden af sig, og de har en klar ambition. ”Vi går naturligvis efter en klassesejr, men vi ved også, at det kan blive svært,” siger han. ”Jacob Madsen og Rasmus Sørensen er to hurtige drenge, så dem skal vi i hvert fald slå, hvis vi skal have en chance for at vinde klassen.”

Udover at gå efter en klassesejr har Jesper Bisted også en anden opgave i forbindelse med løbet.

”Vi skal bruge rallysprintet som en slags dæktest,” forklarer han. ”Vi har købt nogle Dmack-dæk, som vi skal prøve af, og hvis de fungerer lige så godt som de dæk, vi normalt anvender, vil vi nok fremover skifte til dem, da de er billigere i indkøb.”
 
 
***************************************************************************************************
 27 juni 2016

Jesper Bisted uforstående over teknisk defekt

Lørdagens Rally Vestsjælland blev en kort fornøjelse for Jesper Bisted og hans co-driver Arly Larsen. Ja, man kan egentlig ikke tale om en fornøjelse, for på den tredje af de otte planlagte hastighedsprøver i tredje afdeling af DM i rally måtte holdet fra Bisted Motorsport udgå med en teknisk defekt, der var aldeles uventet.

”Da vi kørte prøve 3, var der god rytme i bilen, men under en nedbremsning kunne vi pludselig høre en klik-lignende lyd ude fra den forreste ende af bilen,” fortæller Jesper Bisted. ”Herefter var bilen helt umulig at styre, og det endte med, at vi ramte en vandtønde, der var sat op i forbindelse med en chikane.”

Den hvide og grønne Suzuki Swift kunne i sagens natur ikke fortsætte, for selv om skaderne på karrosseriet nok var begrænsede, så hang højre forhjulsophæng ikke længere fast.

”Den klik-lignende lyd viste sig at komme fra en joint (et forbindelsesled, red.), hvor huset var knækket og havde åbnet sig,” siger Jesper Bisted. ”Jeg har før oplevet ødelagte joints, men det har været efter en påkørsel, hvor det så har været i gevindet og ikke i huset, at bruddet er sket.”

”Det, der også undrer mig er, at det ellers en helt ny joint. Det virker til, at der må være tale om et kvalitetsproblem, og jeg vil tage fat i min leverandør for at finde ud af, hvad der er galt. For det kan ikke passe, at det sker, mens man bare kører ligeud.”

Den tekniske defekt betyder, at Jesper Bisted og Arly Larsen er sat godt og grundigt tilbage i kampen om Danmarksmesterskabet.

”Guldet kan vi godt glemme alt om, men to af vores andre rivaler – Jacob Jensen og Rasmus Sørensen – endte også med nulscorer på Vestsjælland, så måske har vi stadig en mulighed for enten sølv eller bronze,” slutter Jesper Bisted.
 
 
 
***************************************************************************************************
 23 maj 2016

Jesper Bisted: ”Det var ikke mit løb”

Efter to løb, hvor det var blevet til klassesejre for Jesper Bisted og Arly Larsen, kom Bisted Motorsport ned på jorden igen, da teamet deltog i Anderup El Rally – anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally.

”Det var bare ikke mit løb,” siger en tydeligt skuffet Jesper Bisted efter løbet på Sydvestfyn, hvor der skulle køres tre forskellige hastighedsprøver, som mandskaberne skulle igennem to gange.

”Da vi kørte de tre hastighedsprøver første gang, fandt vi hurtigt ud af, at Suzukien ikke var sporet korrekt. Det var svært at styre den, for selv på de stykker vej, hvor det gik ligeud, kørte vi nærmest i zigzag fra side til side.”

Ved pausen ved Ebberup Hallen lå holdet på fjerdepladsen i klassen og over de næste to hastighedsprøver fik de reduceret afstanden op til holdet på tredjepladsen

”Vi havde ikke helt det flow i bilen, som vi skulle have haft, og jeg lavede så en kørefejl på den sidste hastighedsprøve. Vi tabte ti sekunder, og det kostede os en mulig tredjeplads,” fortæller Suzuki Swift-køreren.

”Vi kørte på et grusstykke, hvor jeg ville trække min nedbremsning et stykke længere, end da vi kørte hastighedsprøven første gang. Jeg trak den så nok lige fem meter for meget, og så endte jeg i en lille grøft. Det var ikke noget alvorligt, men det tog bare noget tid.”
 
 
************************************************************************************************
15 maj 2016

Ny klassesejr til Jesper Bisted

En uge efter, at Jesper Bisted og Arly Larsen tog en klassesejr i Rallye Sulinger Land i Tyskland, gjorde de det igen. På hjemmebane i Horsens. Ved Horsens Automobil & Motor Klubs Pinsesprint i byens sydlige industrikvarter lykkedes det ikke blot mandskabet i den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600 at tage en ny klassesejr, men også at score en generel andenplads.

”Det var en fin bane, og i det store og helt kørte det bare for os,” siger Jesper Bisted.”Jeg kunne virkeligt mærke, at det giver noget at have kørt et stort løb i Tyskland weekenden før. Det giver meget. Vi skulle ikke bruge tid på at finde bremsepunkter.”

Helt problemfrit var rallysprintet i Horsens dog ikke for Jesper Bisted og Arly Larsen.

”I det første heat blev vi sendt ud med tre biler foran os, som skulle overhales,” fortæller Suzuki-chaufføren. ”Den sidste, jeg skulle overhale, trak ind, da jeg var i gang med at passere ham. Vi ramte hinanden. Heldigvis skete der ikke ret meget, men der er lidt, som skal poleres væk.”

Næste udfordring for Bisted Motorsport bliver anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally, som køres lørdag den 21. maj på det vestlige Fyn.

”Vi skal bare lige sætte fire nye dæk på og fylde benzin på, så er vi klar. Vi skal helst have en klassesejr, men minimum en top 3 i klassen,” siger Jesper Bisted.
 
 
***************************************************************************************************
09 maj 2016

Klassesejr til Jesper Bisted

 
 Det blev til en klassesejr for Bisted Motorsport, da Jesper Bisted fra Oens sammen med sin sjællandske makker Arly Larsen i weekenden var til start i det tyske løb, Rallye Sulinger Land – et løb, som chaufføren i den grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600 flere gange tidligere har deltaget i.

”Udover klassesejren blev vi nummer to i vores division, og så kom vi mål på en samlet 25. plads. Vi ville gerne have sluttet løbet i top 20,” siger Jesper Bisted.

”Vi havde i år fået et meget højt startnummer. Vi startede som nummer 65, og det var lidt mærkeligt, når vi sidste år sluttede som nummer 18 generelt. Prøve 1 og 3 fredag aften foregik på grus, og da det endelig blev vores tid til at køre prøven, var sporene kørt godt og grundigt op. Flere gange endte vi også med at køre på bundpladen…”

Lørdagens del af løbet endte også med at give udfordringer, men det var ikke arrangørernes skyld.

”Vi bøvlede lidt med bilen på de sidste fem prøver,” forklarer Jesper Bisted. ”Da vi kom med topfart mod en chikane, forsvandt strømmen pludselig, og så havde vi ikke servo på bremser og styretøj. Det var lidt spændende kørsel til sidst.”

”Vi tror, at der har været en periodisk kortslutning ved starteren, men vi kom da i mål, selv om vi endte med at måtte skubbe bilen over målrampen.”

Allerede på lørdag skal Bisted Motorsport i aktion igen. Det sker i Horsens, hvor der atter køres pinsesprint.

”Vi bliver klar til sprintet i lørdag,” slår Jesper Bisted fast. ”Vi prøve at skifte starteren, og så må vi se, om ikke det virker. Men det er altid svært med periodiske fejl.”
 
 
***************************************************************************************************
 
 5 maj 2016

Jesper Bisted sætter kursen mod Tyskland

 
Det er på de tyske hastighedsprøver, at man i weekenden vil kunne opleve Bisted Motorsport, for Jesper Bisted fra Oens og Arly Larsen fra Dianalund starter endnu engang i det nordtyske løb, Rallye Sulinger Land.

”Jeg har været med så mange gange, at jeg ikke helt har styr på, om det er femte eller sjette gang, at jeg deltager,” siger Jesper Bisted. ”Men det er et rigtig godt rally med mange udfordrende hastighedsprøver, og det er derfor, at vi er med.”

”Det er bl.a. et militærområde, hvor det drejer og svinger. Sidste gang havde vi en prøve over 20 kilometer, og det giver mange udfordringer. Militærprøven er anderledes end alle de andre hastighedsprøver, men ellers minder hastighedsprøverne om dem fra Cimbern Rallye, hvor der også er udfordringer.”

Netop Cimbern Rallye var sidste gang, at Jesper Bisted og Arly Larsen var ude at køre i den grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600. Her endte de med et ødelagt forhjulsophæng efter mødet med et buskads.

”Rallybilen blev rykket noget i stykker, for der var meget, som skulle udskiftes. Der var trækaksler og joint, som var gået i stykker. Det var egentlig ikke så meget, men det tog sin tid at få repareret og vi blev først færdig med rallybilen først på ugen,” siger Jesper Bisted, som har en klar målsætning for løbet.

”Vi skulle gerne have en top 3 i klassen, men resultatet er egentlig ikke så vigtigt, da det er forberedelse til DM2, som køres om 14 dage.”
 
 
***************************************************************************************************
 
 10 april 2016

Jesper Bisted udgik efter tur i botanikken

 Allerede på den anden af seks hastighedsprøver var årets Cimbern Rallye et overstået kapitel for Jesper Bisted og Arly Larsen. En afkørsel betød et afrevet forhjulsophæng for Bisted Motorsport i årets første afdeling af Danmarksmesterskabet i rally og dermed hverken pokal eller point på kontoen.

”Det var rent og skært en kørefejl. Min helt egen skyld,” indrømmer Jesper Bisted.

”På den første hastighedsprøve var vi blevet slået af vores konkurrenter i klassen, og så besluttede vi os for, at den skulle have en ordentlig skalle på den næste hastighedsprøve. Vi kom godt fra start og kørte for fuld fart i sjette gear ind i et sving. Her ramte vi noget løst grus, og så kurede bilen bare af vejen. Vi fik nok bremset den ned til 150 km/t, inden vi røg af vejen.”

Omgivelserne på dette sted bestod af en blanding af små træer og buskads, og det gav Jesper Bisted og Arly Larsen forhåbninger om at kunne fortsætte i løbet.

”Vi kurede vel 40-50 meter gennem buskads og træer og kom tilbage på vejen igen. Jeg satte bilen i gear for at køre videre, men vi kørte kun fem meter, og så holdt vi midt ude på vejen og kunne ikke komme videre,” fortæller Jesper Bisted. ”Højre forhjulsophæng var ødelagt, så højre forhjul pegede den forkerte vej, og højre forskærm var væk.”

Han ærgrer sig naturligvis over uheldet, men ærgrer sig mere over, at de ansvarlige officials ikke valgte at stoppe hastighedsprøven, så den havarerede rallybil kunne blive fjernet.

”Vi var endt midt ude på vejen, og det var en smal vej, så de efterfølgende biler måtte helt ud i rabatten for at komme forbi,” siger han. ”Heldigvis skete der ikke nogen yderligere uheld, men jeg synes også, at det blev en unfair konkurrence for de andre. Der var deltagere, som måtte bremse op og helt ned i fart på deres gennemkørsel af prøven, mens alle dem, som kørte hastighedsprøven, efter at vores bil var fjernet, havde helt frit spor og kunne køre på langt bedre tider.”

Næste opgave for Bisted Motorsport bliver nu at få gjort bilen klar igen. De første meldinger tyder heldigvis på, at der ikke er sket skader på vitale dele som vanger, motor og gearkasse.

 
***************************************************************************************************
3 april 2016 

Fantastisk sæsonstart for Jesper Bisted

Resultatet kunne næppe have været bedre, da Jesper Bisted og det øvrige Bisted Motorsport tog hul på 2016-sæsonen ved AutoPartner Ans Kro Rally Grand Prixet lørdag i Kongensbro. Det blev til såvel en klassesejr som en generel andenplads i den afsluttende finalerunde for Jesper Bisted og hans makker, Arly Larsen.

”Det var en rigtig god dag, og det kunne ikke være bedre, for vi troede faktisk ikke helt på det,” siger Jesper Bisted. ”Jeg troede, at det unge talent Jacob Madsen ville køre fra os, men det var fint, at vi kunne følge ham.”

”Vi havde også en tæt kamp med Rasmus Sørensen. Jeg havde ikke lige set ham komme så hurtigt tilbage, men det er kun flot af Rasmus, så det bliver en tæt kamp i år, og det glæder vi os til.”

I den ordinære konkurrence vandt Jesper Bisted og Arly Larsen klassen for de tunede biler op til 1600 cm3, hvor deres forspring til de to nærmeste konkurrenter var på henholdsvis 1,8 og 3,3 sekunder. Senere fulgte de successen op i finalen, hvor de blev nummer to. Her blev de kun overgået af Ib Kraghs firhjulstrukne turbo-Citroën.

”Vi troede ikke på, at vi kunne tage de andre konkurrenter i finalen. Vi havde lige kørt en gang på banen og havde meget varme fordæk, så den kurede meget, og derfor troede vi ikke rigtigt på det, men det gik. De andre havde selvfølgelig også lidt det samme problem,” siger Jesper Bisted.

Han er nu ved at gøre klar til næste udfordring. Det er Cimbern Rallye, der køres lørdag den 9. april som første afdeling af Danmarksmesterskabet i rally.

”Vi skal lige have kikket på gearkassen. Ikke noget alvorligt, men når jeg slap gassen, syntes jeg, at den knurrede lidt. Jeg tror bare, at det er en lille bagatel,” siger han.

”Jeg tror på, at vi kan komme i top 3 i klassen. Det er i hvert fald det, vi kører efter, og så må se, om vi kan holde de andre bag os.” 

 
***************************************************************************************************
30 marts 2016

Jesper Bisted: ”Nu er vi klar til start”

Bisted Motorsport starter i weekenden opvarmningen til den kommende sæson i dansk rallysport. Målsætningen er et topresultat i kampen om Danmarksmesterskabet i rally for de tunede tohjulstrukne biler, og det kræver naturligvis sin forberedelse.

”Første DM-løb finder sted den 9. april i Nordtyskland, og i teamet varmer vi op i den kommende weekend på lørdag, hvor vi deltager i Rally Grand Prixet ved Kongensbro,” fortæller Jesper Bisted.

Rally Grand Prixet er et traditionsrigt rallysprint, hvor man i koncentreret form over tre heats skal sætte hurtigst mulige tid. For at sikre sig en sejr i sin klasse, men også for at kunne kvalificere sig til den afgørende finalerunde, hvor det er alles kamp mod alle.

”Jeg har atter Arly Larsen med i co-driver-sædet, og vi har opbygget et rigtig godt samarbejde,” siger Jesper Bisted. ”Det fungerer godt, og det er vigtigt for at opnå gode resultater.”

”Der er mange biler i vores klasse. Vi kører og bruger løbet som test, og så må vi se, hvad det bringer med sig. Hvis muligheden er der, kører vi for at vinde, men ellers vil vi bruge det som ren og skær test.”